Nyelvtanulás az angol óvodában
2010.02.23. 10:34
Nagyon sok magyar szülőtől kapok olyan levelet amiben az itteni oktatásról kérdezgetnek és amiatt aggódnak, vajon hogyan fog a gyerek beilleszkedni az idegen nyelvű környezetbe.
Sajnos nincs egységes válasz erre a kérdésre, hiszen a gyerekek annyira különbözőek tudnak lenni.
Egy megnyugtató dolgot mégis mondhatok: az angolok nagyon-nagyon tudják, hogyan kell egyszerűen integrálni az idegen nyelvet beszélő gyerekeket az angol környezetbe.
Az óvoda a legkritikusabb pont, hiszen az itteni magyar szülők általában otthon tartják itt is a kicsiket hároméves korig (pénzhiány - a bölcsőde szinte megfizethetetlenül drága - vagy a megszokás miatt) tehát olyan hároméves kortól kezdi szokni a gyerek az idegen környezetet.
Két aranyszabály:
1. ne hidd el feltétlenül, hogy a gyerek három hónap alatt felszedi az alapokat, ugyanis ez az amivel szoktak "kábítani" de persze nem rosszindulatból. Létezik a három hónap persze, de többnyire olyan családok gyerekeinél ahol nem szokatlan az angol nyelv használata - mondjuk vendégségben, utcán - de azoknál a gyerekeknél akik egy másik országból csöppennek ide úgy, hogy közös a szülők anyanyelve és addig csak azt hallották (utcán, nagyszülőktől stb), ez szinte csodaszámba megy. A Good morning-ot, a Hello-t meg egyebeket tényleg megtanulják, sőt dalocskákat is akár, de ez utóbbiakat még nem tudják értelmezni.
Ráadásul az ilyen gyerekek úgy tanulnak nyelvet ahogy a saját anyanyelvüket beszélni tanulták. Tehát ha a kicsi még két évesen nem beszélt magyarul, akkor ne várjuk semmiképpen el tőle, hogy pár hónap alatt keni-vágja az angolt.
A nyelv megértése ismét más dolog.
Az angol óvónők, dadusok és tanítónők kiválóan tudnak kommunikálni az idegen anyanyelvű gyerekekkel. Hogyan?
Elsősorban egyszerű szavakkal. Általában a mondatok is rövidek (alany, állítmány) a tárgyakra meg rámutatnak.
A másik a mimika, nagyon erősen és odafigyelve próbálnak kapcsolatot teremteni a kicsikkel. Leguggolnak hozzá, hogy egy magasságban legyen az arcuk és úgy beszélnek. SOSEM félvállról, félig odafordulva, utána kiabálva stb.
A harmadik pedig a makaton jelrendszer. Ez egy speciális (egyszerű) kézjelekből álló jelnyelv. Mivel a beszédet mindig kísérik ezekkel a jelekkel, a kicsi nagyon hamar megtanulja ezeket a mozdulatokat.
2. Ha mindkét szülő azonos anyanyelvű akkor semmiképpen ne tanítsa otthon a gyereket angolul. Egyrészt rossz kiejtést, nyelvtant szedhet fel és nem lesz meg benne az a természetesség ami nekünk - akik felnőttként tanultuk - nem adatott meg. :)
Másrészt össze is zavarhatja. Otthon maradjon a magyar, utcán, vendégségben, angol anyanyelvűek között vagy ott ahol az angol a közös nyelv mehet az angol és akkor az sem baj, ha a gyerekhez úgy szólunk.
Sajnos itt elég sok ilyen gyerekkel lehet találkozni akik otthon már tanulták az angolt és utólag nagyon nehéz korrigálni a hibáikat, sokan közülük pl. mindig durva akcentussal fognak beszélni.
A másik - ami a rossz akcentusnál és nyelvtani hibánál is fontosabb szempont -, hogy a gyereknek a saját anyanyelvén kell megtanulnia az alapvető nyelvi képességeket (language skills), ha ez elmarad, akkor már később bepótolhatatlan lesz. Tehát mindennél fontosabb, hogy a gyerek tanuljon meg az anyanyelvén rendesen beszélni.
Nálunk különböző módon ment az angol tanulás mindkettőnél.
A nagyobbikat még pszichológushoz is elvittük emiatt, mert aggódtunk. Szerencsére csupa-csupa szuper dolog derült ki róla és az is, hogy egyrészt rengeteget tud, csak nem használja, másrészt meg egyszerűen olyan ütemben tanulja ahogy a magyart annak idején. Ráadásul tökéletes kiejtéssel halandzsázott angolul annyira, hogy szegény óvónénik csak kapkodták a fejüket, hogy ha ez a gyerek angolul beszél akkor miért nem értjük?
A kicsi meg a másik véglet. Nagyon hamar tanult, megértett nagyon hamar mindent, csak egyszerűen NEM AKART angolul beszélni. Dacolt kegyetlenül. Utálta, hogy nem beszél senki magyarul.
Szóval a gyerekeknek idő kell, hagyni kell őket a saját tempójukban. Az óvodai szakemberek meg értenek hozzá tényleg. Esetleg érdemes megfigyelni az intézmény választáskor, hogy a pedagógus hogyan próbál kommunikálni a gyerekkel. Ha melléguggol, már nyert ügyetek van! Jó helyre kerültetek!
:)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.