Iskola Angliában (összefoglalás) I. rész
2010.07.26. 11:47
Immáron két éve "járunk" itt iskolába és ez alatt az idő alatt írtam bőven jót is meg rosszat is róla, közben pedig rengeteg ijedt levelet kaptam itt élő anyukáktól, mert szegényeket is folyton rémtörténetekkel traktálták.
Ezért azt hiszem ideje lenne több tisztázó posztban összefoglalni az elmúlt két év tapasztalatait.
1. Nem kezdik túl korán az iskolát? Hogy bírják a kicsik?
A "reception class"
Egy magyarországi normához szokott szülőnek - ahol mostanában addig tolják az iskolakezdést amíg lehet - sokkoló belegondolni, hogy a kicsi aki nemrég töltötte be a négyet veszi is az iskolaruhát, kis kézitáskát és megy reggelente a tanterembe.
A kicsik reception - azaz előkészítő - osztályba mennek, ami leginkább olyan mint egy puccosabb fejlesztő nagycsoport otthon.
Az első harmadévben csak a délelőtti oktatáson vesznek részt, tehát reggel kilenctől fél egyig vannak csak bent, ebből pedig az utolsó fél óra ebédidő.
A tantermek egytől egyig úgy néznek ki mint egy nagy játszószoba:
Kevés asztal van, sok fiók, szekrény, berendezett játszósarok - Cs. osztálytermében volt pl. főzőssarok, meg egy olyan ahol boltosat lehetett játszani, ez utóbbit akkor használták mikor a pénzzel és a számolással foglalkoztak.
Általában az iskolákat nagy udvar veszi körül, az újonnan épülteknek pedig az osztálytermei mind-mind az udvarra IS nyílnak.
Ahogy ennél az iskolánál is látható - hatalmas üvegfelület az osztályterem egyik oldalán és egy ajtó az udvarra.
Eddig mindkét iskolánkban volt a kicsik osztályterme előtt egy nagyobb fedett szabadtéri rész is, ahol esőben, szélben is kinti foglalkozásokat tartottak.
Az első harmadév végén van egy nagyobb szünet - de ezekről később bővebben - azután pedig a kicsik már teljes időben járhatnak iskolába tehát reggel kilenctől délután háromig (ez iskolánként kicsit eltérhet, de általában ez a tanítási idő).
Az egyenruha meg az egyik legjobb találmány. A kicsik többsége nagyon büszkén is viseli, ezzel sem szokott gond lenni.
Iskolatáska?
Az általában nincs, legtöbbször csak egy vékonyka irattáskájuk (book bag) van
és a tornazsák (PE bag).
Van egy pici füzete minden gyereknek (és egy kis mappája amiben ezt hordja) amibe az olvasott könyveket kell beleírni, azoknál amiben még csak kép van, azt kell odaírni, hogy el tudta-e mondani a saját szavaival a történetet, ahol pedig már van benne írás, fel kell jegyezni, hogy felismert-e bizonyos szavakat.
Ez azért is jó, mert így a szülőnek mindenképpen együtt kell olvasnia a kicsivel.
Egy nap az előkészítő osztályban
Minden reggel hasonlóan kezdődik, minden osztálynak, iskolának megvan a saját kis rendszere, általában valami ehhez hasonló:
ahogy bemegy a kicsi, szépen leteszi az uzsonnástáskáját a megjelölt helyre (aki nem benti ebédet eszik) a vizeskulacsát a tálcára és a nevtábláját (arcképes vagy a kezdőbetűje a jelével) felteszi a mágneses, tépőzáras stb.. táblára.
Általában ahogy érkeznek sorban a gyerekek szabadfoglalkozás van, negyed-fél órán át.
A tanítónénik és az asszisztensek a gyerekek érkezése előtt még tematikusan berendezik az asztalokat, egyikre kiraknak pár puzzle-t a másikra a műanyag játékokat (kis állatkertet, farmot) - attól függően, hogy mi kapcsolódik az aznapi témákhoz -, ezekkel játszhatnak a gyerekek.
Ahogy a szülők elmennek és mindenki megérkezik, a tanítónéni leül egy kis zsámolyra a napi "happy helper" tehát a napos kisgyerek a neki kijelölt kisszékre, a többiek a szőnyegre telepednek félkörben a tanítónéni köré, a tanítónéni segédje (teaching assistant) pedig a csoport mögé, hogy tudjon segíteni annak akinek esetleg ki kell mennie a mosdóba, vagy az olyan vadmalacoknak mint a fiam aki nem szeret beülni a csoportba, hanem inkább építget csendben tovább egy sarokban.
Ekkor névsorolvasás van, a tanítónéni egyenként mondja a gyerekek nevét és köszönti őket: - Good morning John Smith! a gyerek meg válaszol: - Good morning MrsBrown!
Ezután elsorolja szépen a napi programokat, mit fognak tanulni, mivel fognak játszani.
Ha pl. az adott hónapban, héten a Gyömbérkalács-emberke mesét tanulják, akkor pl. reggel kiscsoportokban készítenek emberkét, sütik, diszítik, másnap megfestik és így tovább.
Ez a tanulós, névsorolvasós program megint csak egy fél óra kb. utána ismét kissé kötött, de szabadfoglalkozás, ivásszünet, pisiszünet. Utána megint összeszedik őket és mondjuk számolnak egy kicsit vagy egy betűt tanulnak.
Aztán kb. fél óra múlva kiscsoportokban rajzolnak, írni tanulnak, legózgatnak.
Van gyümölcs-zöldségszünet mikor az iskola ad neki valami zöldet, alma, vagy banán, de van, hogy zöldborsó az uzsonna.
Ebéd előtt többnyire kinti program van, bringáznak, beöltöznek útépítőknek/rendőröknek/tűzoltóknak és méregetnek, irányítják a többieket és így tovább. Utána délben ebédidő.
Az iskolai menü általában elég egészséges, egy kis osztott tálcán kapják
és vizet isznak hozzá.
Mások hozzák a saját uzsonnástáskájukat.
(Aminek a tartalmától sokszor megijedek, mert általában van benne csipsz és cukros üdítő, meg valami édesség a szendvics mellett - de ez másik történet. )
Ebéd után többnyire ismét az udvarra mennek, míg olyan egy óra körül nem folytatódik a tanítás ami az előzőekben leírt laza, sok játékkal, kreatív tevékenységgel megszakított izgalmas program.
Én azt hiszem szeretnék itt első- azaz előkészítő osztályos lenni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.