Angol csemege I. - a nyomtáv
2009.05.20. 08:08
Sokszor viccelődünk JóUrammal azon, mikor látunk valami olyan dolgot itt ami szokatlan vagy éppen nem túl logikus, hogy na vajon ez miért van így? A válasz mindig ez: biztosan még a rómaiak így csinálták és úgy maradt. (Zsuzsi barátném szerint meg VIII. Henrik a ludas minden ilyesmiben.)
Sok esetben ez nem is vicc, ahogy ezt a vasúti nyomtáv története is bizonyítja.
Angliában a sínek közötti távolság 4 láb 8,5 inch (azaz 1435 mm) ez terjedt el Európában is, hiszen a legnagyobb mozdonybeszállítók az angolok voltak, tehát ezekhez a gépekhez kellett építeni az európai síneket.
De honnan van ez a furcsa szám? Talán valami komoly mérnöki számítás eredménye?
Nem az.
Arról van szó, hogy az első kőutakat Angliában rómaiak építették, a római kocsik kerekei pedig épp olyan távolságban voltak egymástól, hogy az elé befogott két ló fara kényelmesen elférjen - ez a szám volt a 4 láb 8,5 inch - és mert a rómaiak okosak voltak és szabványosítottak egy csomó észszerű dolgot ezért mindenhol egyforma szélesek voltak az utak és egyforma messze voltak a kocsik kerekei egymástól.
Az angolok továbbra is használták ezeket az utakat, a szekerek, hintók nyomtávja megmaradt a római szabvány szerint és később az első mozdonyokat is az angol hintósablonok alapján készítették.
Tehát elmondhatjuk, hogy a vasúti nyomtáv azért ekkora, hogy két római ló fara kényelmesen elférjen a szekér előtt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.